Sunday, March 4, 2012

HODAK PENGENDALI BARU KELANTAN

KOTA BHARU – Teka-teki siapa Ketua Jurulatih baru The Red Warriors akhirnya terjawab apabila Pengarah Kejurulatihan merangkap Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Akademi Al-Hambra Red Warriors (ARMY), Bojan Hodak dilantik secara rasmi semalam.

Keputusan yang diumumkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pasukan Negeri, Rosmadi Ismail menamatkan spekulasi yang bertiup kencang sebelum ini mengenai pelantikan Hodak selaku pengendali baru Kelantan menggantikan Peter Butler.

Rosmadi yang juga Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) berkata, pemilihan Hodak selaku Ketua Jurulatih baru menggantikan Peter Butler dipersetujui oleh pihak pengurusan setelah mengambil kira pengalaman yang dimiliki oleh jurulatih kelahiran Croatia itu.

“Kontrak beliau selama setahun membimbing Kelantan bermula awal bulan ini sehingga berakhirnya saingan Liga Malaysia pada musim ini. Dengan pengumuman ini bermakna spekulasi siapa pengganti Peter Butler berakhir.

“Kita percaya kehadiran Hodak dapat meneruskan tugas yang ditinggalkan oleh Butler setelah beliau menamatkan kontrak secara persetujuan bersama dengan pihak Kafa pada minggu lalu.

“Malah Hodak akan berada di bangku simpanan pemain buat pertama kali ketika Kelantan bertemu Negeri Sembilan dalam perlawanan Liga Super di Kota Bharu malam ini setelah urusan pendaftaran dengan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) diselesaikan dua hari lalu,” katanya.

Hodak, 41, mempunyai Lesen Kelas A Kesatuan Bola Sepak Eropah (UEFA) pernah menjadi Ketua Jurulatih UPB My Team musim 2006 hingga 2009, kelab Phnom Penh Crown FC di Cambodia (2010 hingga 2011) sebelum berkelana ke China pada tahun lalu. 

Pencapaian terbaik Hodak ialah ketika memegang jawatan Penolong Jurulatih kelab Shandong Luneng Taishan FC di China dan membawa kelab tersebut muncul naib juara Kejohanan Piala FA pada tahun lalu.

No comments:

Post a Comment