Sunday, February 26, 2012

STADIUM BARU BERNILAI RM300 JUTA

 Annuar (tiga,kanan) dan Shabaruddin (dua,kiri) tertarik melihat reka bentuk stadium bola sepak baru yang akan dibangunkan di Tunjong tidak lama lagi.
 
KOTA BHARU – Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) memeterai memorandum persefahaman (MoU) dengan syarikat Casamesra Sdn Bhd bagi membina sebuah stadium bola sepak baru di Tunjong bernilai RM300 juta semalam.
 
Majlis menandatangani MoU tersebut berlangsung di Kota Bharu semalam. Casamesra Sdn Bhd diwakili Pengerusinya, Shabaruddin Ibrahim sementara Tan Sri Annuar Musa mewakili pihak Kafa. Turut hadir ialah Timbalan Presiden Kafa, Datuk Afandi Hamzah, Naib Presidennya, Datuk Ismail Md Noor dan Rosmadi Ismail serta Pengarah Casamesra Sdn Bhd, Azhar Mustapha.
 
Casamesra Sdn Bhd diberikan hak bagi membangunkan stadium bola sepak baru itu tersebut di atas tanah milik Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V dengan keluasan lapan hektar.
 
Annuar dalam sidang media selepas itu berkata, tanah tersebut dikurniakan oleh Sultan Muhammad V bertujuan untuk memartabatkan pembangunan sukan bola sepak di negeri ini dan ia bakal dibina dalam masa terdekat.
 
“Usaha pembinaan stadium baru ini amat diperlukan dan ia menjadi perkara yang paling utama pada masa sekarang. Soal pembangunan pemain itu satu perkara lain tetapi kita hendak menjadikan Kafa sebagai satu badan pentadbiran bola sepak yang serba lengkap.
 
“Sudah masanya kita mempunyai ‘rumah’ sendiri tetapi kita hendak bina sendiri stadium dengan ratusan juta harga sudah tentu kita tidak mampu. Jadi apabila baginda tuanku sendiri perkenaan tanah yang juga akan dibangunkan sebagai Bandar Diraja Tunjong itu saya fikir ia satu peluang yang cukup baik.
 
“Tetapi pemaju perlu ada tuan rumah dan sebab itu kita mengadakan MoU dengan mereka di mana kira sanggup menjadi penyewa stadium tersebut. Ia seperti konsep Stadium Emirates yang mana tuan rumahnya ialah pasukan Arsenal,” katanya.
 
Menurut Annuar, pihaknya tidak memiliki stadium tersebut tetapi hanya bertindak sebagai badan yang menguruskannya dan ia terkandung dalam prasyarat yang dikemukakan kepada pihak kerajaan sebelum ini.
 
“Cadangan ini pertama kali dikemukakan kepada pihak kerajaan supaya satu stadium dibina khusus untuk bola sepak sahaja. Kerajaan tidak perlu bersusah payah mengeluarkan duit sebaliknya kita akan bertindak selaku pihak yang menguruskan stadium tersebut.
 
“Saya ingin merayu kepada pihak kerajaan untuk memberikan kelulusan segera  memandangkan stadium adalah menjadi keperluan mendesak kepada kita pada masa sekarang.
 
Mengulas mengenai kapasiti tempat duduk stadium baru tersebut, Annuar menjelaskan pihaknya menetapkan hanya muatan 30,000 tempat duduk dibina berbanding 40,000 seperti cadangan asal dan jumlah tersebut dianggap memadai dengan penyokong Kelantan.
 
“Reka bentuknya merujuk kepada stadium bola sepak Cardiff City di England namun kita menyesuaikannya dengan keperluan tempatan. Di segenap penjurunya kita akan bina empat surau selain beberapa kemudahan lain seperti bilik seminar, dewan bankuet dan sebagainya,” katanya.

No comments:

Post a Comment