Sunday, February 26, 2012

BUKAN MACAM TUKAR BAJU - AZMAN

 
KOTA BHARU - “Tukar pemain import bukan seperti tukar baju” Itu reaksi balas Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) mengenai desakan segelintir pihak yang mahukan kelibat pemain import baru, Onyekachi Nwoha digugurkan dengan segera.
 
Sambil menyifatkan banyak pihak terkeliru dengan isu tersebut, Setiausaha Agungnya, Azman Ibrahim berkata, bukan menjadi amalan pihak pengurusan tertinggi persatuannya untuk menukar pemain import sesuka hati tanpa memikirkan kesan kepada pasukan bola sepak Kelantan pada masa sekarang.
 
“Kenapa baru sekarang hendak semula sentuhan Mohammed Ghaddar sedangkan dulu semua orang tidak berpuas hati dengan prestasi beliau. Kalau dulu sudah bagus, kita tidak suka-suka tukar beliau dengan pemain lain.
 
“Pertukaran ini dibuat pun berdasarkan penilaian kita di samping desakan penyokong sendiri. Ghaddar sering dikritik hebat sebelum ini dan kita berusaha (buat pertukaran) untuk memulihkan keyakinan beliau. Jadi kita ambil pendekatan tukar pemain lain bagi memulihkan moralnya.
 
“Pemain import baru (Onyekachi Nwoha) ini mungkin tidak sebaik Ghaddar pada masa sekarang. Tetapi kita mempunyai perjanjian bersama dan boleh menamatkan kontrak Nwoha tanpa membayar sesen pun sekiranya beliau gagal dalam baki lima perlawanan selepas ini,” katanya.
 
Sambil mengakui pihak pengurusan kini berada dalam dilema sama ada mahu terus menguji pemain tersebut rentetan kemarahan membuak-buak penyokong sejak akhir-akhir ini, Azman menjelaskan segala-galanya berpunca apabila pintu pendaftaran pemain import dibuka baru-baru ini.
 
“Kalau pintu pendaftaran pemain import tidak dibuka, masalah ini dianggap selesai kerana kita terus gunakan khidmat Ghaddar dan Danny Antwi sehingga ia dibuka semula pada 2 April depan.
 
“Kita pun tidak tahu perkara ini (prestasi buruk Nwoha) boleh berlaku. Kalau sudah tahu awal-awal lagi kita tidak tukar Ghaddar. Kita jadi tersepit kerana peminat akan menyalahkan kita mengapa tidak menukarkan Ghaddar walaupun kita diberi peluang untuk menukar pemain import sehingga 13 Februari lalu,” katanya.
 
Menurut Azman, proses mengambil pemain import menjadi begitu sukar kerana ia melibatkan banyak faktor terutama daripada segi penyesuaian pemain dan sebagainya.
“Sekarang kita sudah tidak boleh mengambil pemain import daripada Negara Asean. Kalau boleh ambil, sudah lama kita ambil pemain dari negara Indonesia , Thailand atau Singapura yang dilihat mampu menyesuaikan diri dengan persekitaran di Negara kita.
 
“Ramai yang tidak faham dengan cara pengurusan Kafa sebaliknya mereka lebih berminat untuk menghentam daripada memahami masalah kita. Kita tidak mampu untuk memuaskan hati semua pihak walaupun tindakan yang kita buat bertujuan untuk memperkuatkan pasukan,” katanya.

No comments:

Post a Comment