Thursday, February 23, 2012

Kafa kembali anjur Liga Antara Kelab


KOTA BHARU – Setelah tidak dipertandingkan pada tahun lalu, Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) kembali menganjurkan Kejohanan Bola Sepak Liga Antara Kelab yang akan bermula 16 Mac depan.
 
Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan Kafa, Datuk Afandi Hamzah berkata, pihaknya mensasarkan sebanyak 50 kelab bola sepak di seluruh negeri dijangka mengambil bahagian pada kejohanan kali ini.
 
“Ia terbuka kepada semua pasukan yang berminat di bawah naungan Persatuan Bola Sepak Jajahan (PBJ) masing-masing. Kita juga turut membuka penyertaan kepada pasukan seperti agensi kerajaan dan swasta untuk menyertai kejohanan ini,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian semalam.
 
“Setiap pasukan boleh mendaftarkan 18 hingga 22 pemain dan yuran penyertaan ialah RM200. Jurulatih pasukan kelab pula mestilah mempunyai sekurang-kurangnya Sijil Kejurulatihan Pra Lesen C dan pemain yang didaftarkan dalam Liga Malaysia musim ini tidak dibenarkan bermain,” katanya.
 
Menurut Afandi, tarikh tutup penyertaan bagi kejohanan ini ialah sebelum 8 Mac depan dan berita baik bagi jurulatih kelab yang tidak mempunyai kelayakan tersebut mereka boleh mendapatkan sijil berkenaan dengan menyertai kursus yang dianjurkan oleh pihak Kafa pada awal Mac depan.
 
Sementara itu, Setiausaha Agungnya, Azman Ibrahim berkata, pihak Kafa juga akan menganjurkan Kursus Kejurulatihan Pra Lesen C yang akan berlangsung selama tiga hari bermula 1 hingga Mac ini di Wisma Kafa.
 
“Kita memberi keutamaan kepada jurulatih kelab yang masih tidak mempunyai lesen untuk menyertai kursus ini. Namun penyertaan kepada orang luar turut dialu-alukan. Yuran penyertaan ialah RM85 seorang dan tarikh tutup pendaftaran sebelum 28 Februari ini,” katanya.
 
Sementara itu, dalam perkembangan lain, Azman turut memaklumkan pihak Kafa juga akan mengadakan Kursus Jurulatih Penjaga Gol Tahap 1 AFC/FAM dengan kerjasama Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) pada April ini.
 
“Ia akan bermula 8 hingga 12 April depan. Keutamaan kita ialah kepada penjaga gol atau bekas penjaga gol yang sudah pun mempunyai Lesen Kejurulatihan Penjaga Gol Kelas C sebelum ini.
 
“Yuran penyertaan ialah RM280 termasuk makan dan penginapan. Kursus ini akan dikendalikan oleh instruktor berpengalaman daripada FAM manakala tarikh tutup pendaftaran juga sebelum 28 Februari ini,” katanya.

No comments:

Post a Comment