Thursday, August 25, 2011

PSK TAMPIL BERI PENJELASAN

Kadar sewa kemudahan di Stadium Sultan Muhammad IV dinaikkan sehingga RM1,2000

KOTA BHARU – Perbadanan Stadium Kelantan (PSK) tampil memberi penjelasan berhubung kekeliruan mengenai isu kadar sewa baru kemudahan padang dan lampu limpah Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu.

Semalam akhbar ini melaporkan, pihak Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) melahirkan kekesalannya apabila dimaklumkan menerusi satu surat bertarikh 3 Ogos lalu yang menyatakan kadar sewa stadium dinaikkan daripada RM650 kepada RM1,200 bagi tempoh sewaan selama dua jam pada sebelah malam.

Setiausahanya, Azi Rahimee Mohamed berkata, kenaikan tersebut dilakukan bagi menyeragamkan kadar sewa memandangkan pihak perbadanan stadium sudah lama tidak menaikkan kadar sewa menggunakan kemudahan stadium tersebut.

“Kenaikan ini tidak dapat dielakkan memandangkan berlakunya peningkatan kos terutamanya dalam aspek penyelenggaraan padang dan lampu limpah stadium. Kenaikan ini difikirkan munasabah memandangkan penggunaan kadar elektrik yang tinggi selaras dengan peningkatan tahap pencahayaan lampu limpah stadium ini sendiri,” katanya kepada media di Kota Bharu, semalam.

“Sebelum ini kadar sewa padang ialah RM150 dan dinaikkan kepada RM250 manakala sewa penggunaan lampu limpah pula ialah RM950 berbanding kadar lama RM500. Ini bererti kadar sewa baru ialah RM1,200.

“Perkara ini tidak seharusnya menjadi isu memandangkan dalam mesyuarat ahli majlis perbadanan stadium pada 3 Ogos lalu, wakil Kafa Datuk Afandi Hamzah yang mewakili Presidennya, Tan Sri Annuar Musa turut hadir dan tidak membangkitkan perkara berkenaan dalam mesyuarat tersebut,” katanya.

Menurut Azi Rahimee, pihak Kafa boleh mengemukakan rayuan kepada perbadanan stadium sekiranya tidak berpuas hati mengenai kadar sewa baru ini.

“Kafa kena mengemukakan permohonan rayuan kepada pihak perbadanan stadium sekiranya mahu diberi pengecualian. Jadi, terpulang kepada Pengerusi PSK (Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yaakob) untuk memberikan pengecualian sebanyak mana kepada Kafa.

“Sebelum ini kita selalu memberi pengecualian sewa dalam beberapa program Kafa termasuk sambutan perarakan Piala Liga Super yang diadakan di stadium ini pada pertengahan bulan Julai lalu,” katanya.

Difahamkan kenaikan kadar sewa Stadium Sultan Muhammad IV ini ditakrifkan masih lagi rendah berbanding dengan sewaan Stadium Darul Makmur, (Pahang), Stadium Tan Sri Hassan Yunos, (Johor) dan Stadium Negeri Batu Kawan (Pulau Pinang).

2 comments:

  1. hahaha....kafa banyok main politik kut. hok tubik jah dok di canang, hok masuk tok ghoyak. maso buleh pengurangan tok oyak, kalu di naikkan sewo gegey gegok.

    ReplyDelete
  2. Penjelasan oleh YB Abdul Fattah Mahmud (Exco Sukan Kerajaan negeri Kelantan)

    http://www.youtube.com/watch?v=FpD_cZIPWks&feature=player_embedded

    ReplyDelete