Sunday, August 28, 2011

SATHIA SEDIA KEMBALI

SATHIANATHAN

KOTA BHARU – Bebas daripada hukuman penggantungan sejak sebulan lalu, bekas jurulatih Kelantan B Sathianathan kini bersedia sepenuhnya kembali ke kancah kejurulatihan yang ditinggalkannya sejak awal tahun ini.

Bekas jurulatih kebangsaan berusia 53 tahun itu sebelum ini digantung selama enam bulan oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) awal tahun ini gara-gara mengeluarkan kenyataan media dengan mengkritikan tindakan badan induk bola sepak kebangsaan itu mengubah venue perlawanan Liga Super di antara Perlis menentang Terengganu pada tahun lalu.

Selain menerima tawaran daripada sebuah kelab di Indonesia dan Myanmar, Sathianathan yang pernah membantu skuad kebangsaan bawah 23 tahun muncul juara Pesta Bola Merdeka pada tahun 2007 turut dikhabarkan dipancing tiga pasukan lain yang beraksi dalam Liga Malaysia untuk musim depan.

Sathianathan yang kini merupakan Ketua Pegawai Eksekutif, Akademi Bola Sepak Al-Hambra Red Warrior (ARMY) ketika ditemui tidak menafikan ada menerima tawaran tersebut namun sedang memperhalusi setiap tawaran tersebut sebelum membuat sesuatu keputusan.  

“Memang saya ada menerima tawaran daripada kelab di Indonesia dan Myanmar dan ejen saya sedang berunding sekarang. Saya juga ada dihubungi oleh beberapa pegawai pasukan bola sepak tempatan mengenai tawaran ini namun belum memberikan kata putus,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

“Sebagai jurulatih sudah pasti saya ingin kembali ke padang. Saya bukan jenis seorang yang suka duduk diam. Saya sudah menerima padahnya digantung selama enam bulan dan berharap ianya menjadi satu pengajaran berguna kepada diri saya sendiri.

“Walaubagaimanapun saya kena merujuk kepada Presiden Kafa, Tan Sri Annuar Musa terlebih dahulu mengenai perkara ini. Saya sudah maklumkan kepada beliau mengenai tawaran ini. Kalau saya hendak menandatangani tawaran sekalipun saya perlu minta izin daripada beliau,” katanya.

Ditanya mengenai kesediaannya untuk mengembangkan kerjaya di luar negara, Sathianathan turut mengakui keterujaannya untuk berbuat demikian namun beliau perlu menilai daripada pelbagai sudut termasuk soal tawaran yang dikemukakan sebelum membuat keputusan tersebut.

Sementara itu, ketika ditanya mengenai peluang pasukan Kelantan dalam kempen Piala Malaysia yang bermula tidak lama lagi, Sathianathan turut optimis betapa bekas pasukan kendaliannya mampu menamatkan saingan Liga Malaysia musim ini dengan mempertahankan kejuaraan yang pernah dimenangi musim lalu.

“Saya sayangkan pasukan Kelantan kerana pasukan ini telah membawa kejayaan kepada saya dan para penyokongnya. Saya menghargai Tan Sri Annuar Musa kerana memberi peluang kepada saya membimbing pasukan ini sehingga muncul juara buat pertama kali sejak 89 tahun lalu.

“Sekarang saya lihat Kelantan merupakan satu pasukan yang cukup kuat. Kita sudah ada asas yang kukuh dalam pembentukan pasukan. Saya yakin, kita akan memenangi Piala Malaysia sekali lagi pada tahun ini,” katanya.

No comments:

Post a Comment