Wednesday, August 24, 2011

KADAR SEWA BARU BEBANKAN KAFA

KOTA BHARU – Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) kesal dengan tindakan Kerajaan Negeri Kelantan melalui Perbadanan Stadium Kelantan (PSK) yang menaikkan kadar sewa padang dan lampu limpah Stadium Sultan Muhammad IV hampir seratus peratus sejak 3 Ogos lalu.

Kenaikan kadar sewa itu diterima oleh Kafa menerusi satu surat yang dihantar kepada pihaknya bertarikh 3 Ogos yang memaklumkan kadar baru yang dikenakan ialah RM1,200. Sebelum ini, kadar sewa ialah RM650 bagi penggunaan padang dan lampu limpah stadium bagi tempoh dua jam pada sebelah malam.

Naib Presidennya, Rosmadi Ismail ketika ditemui memaklumkan pihaknya terkejut dengan tindakan pihak perbadanan stadium yang menaikkan kadar sewa itu tanpa alasan yang kukuh.

“Kafa sebelum ini menyewa kemudahan stadium bagi menjalani latihan pada sebelah malam dengan kadar RM650 iaitu merangkumi sewa padang RM150 dan lampu limpah RM500. Namun bermula 3 Ogos lalu, kita dikenakan kadar baru RM1,200 iaitu sewa padang RM250 dan lampu limpah RM950,” katanya ketika ditemui Sinar Harian, semalam.

“Pengumuman kenaikan kadar baru ini ternyata membebankan Kafa kerana setiap ringgit dan sen yang kita belanjakan adalah daripada sumber kewangan kita sendiri dimana kita hanya bergantung kepada sumbangan penajaan dan hasil kutipan jualan tiket setiap perlawanan.

“Kenaikan ini tidak sepatutnya berlaku dan kita berharap pihak perbadanan stadium dapat mempertimbangkan semula kadar sewa baru ini. Ianya begitu membebankan bukan sahaja kepada pihak Kafa malah pihak-pihak lain yang ingin menyewa stadium ini pada masa akan datang,” katanya.

Sambil memberi contoh kadar kemudahan sewa beberapa stadium di Lembah Kelang yang jauh lebih murah, Rosmadi menjelaskan, tindakan menaikkan sewa itu sebenarnya tidak membantu pihak Kafa yang selama ini bergerak tanpa sokongan kewangan apatah lagi mendapat geran penajaan daripada kerajaan negeri .

“Kita akan membincangkan perkara ini dalam satu mesyuarat khas Jawatankuasa Pengurusan Kafa tidak lama lagi. Kita akan menghantar surat rayuan kepada pihak perbadanan stadium bagi memohon mereka menimbangkan pengurangan kadar sewa ini.

“Kafa sebenarnya mempunyai peruntukkan yang terhad dalam membangunkan pasukan bola sepak Kelantan dan kita berharap mereka dapat mempertimbangkan kadar sewa yang dikenakan kepada kita untuk menggunakan kemudahan stadium tersebut bagi menjalani latihan pada sebelah malam,” katanya.

Bagi menghadapi kempen Piala Malaysia yang akan bermula tidak lama lagi, skuad Kelantan menjalani latihan selama dua jam pada setiap malam di Stadium Sultan Muhammad IV bermula 4 Ogos lalu.

No comments:

Post a Comment