Thursday, May 19, 2011

DUA MISI BERBEZA KARATHU

KARATHU

KOTA BHARU – Ketika ramai yang masih meraikan kejayaan Kelantan mara ke perlawanan akhir Piala FA, pengendali pasukan, Datuk M Karathu pantas mengetepikan kegembiraan meraikan kejayaan tersebut sebaliknya terus memberi tumpuan terhadap aksi Liga Super yang bersambung hari ini.

Malam ini, Kelantan akan bertemu KL Felda United FC dalam aksi perlawanan Liga Super yang berlangsung di Stadium Bola Sepak Kuala Lumpur, Cheras.

Kita ke Kuala Lumpur dengan dua misi berbeza. Salah satunya mahu mengalahkan Felda United FC dan kemudian mengecewakan Harimau Muda ‘A’ pada perlawanan pada Ahad ini. Jadi, pertemuan menentang Felda United FC malam esok (ini) merupakan salah satu cabaran yang perlu kita hadapi,” katanya ketika ditemui Sinar Harian, semalam.

“Walaupun kita pernah menang dua daripada tiga pertemuan sebelum ini tetapi saya mengetepikan perkara itu. Kemenangan besar 6-0 dalam saingan liga sudahpun berlalu. Saya ambil kira pertemuan ini cukup penting bagi Kelantan lebih-lebih lagi kita tidak boleh tercicir mata lagi selepas ini.

Felda United ternyata mempunyai sedikit kelebihan kerana mendapat rehat yang cukup berbanding kita. Sedangkan kita terpaksa mengerah tenaga pemain kerana beraksi dalam perlawanan dua kompetetif menentang Selangor pada saingan separuh akhir Piala FA dalam tempoh empat hari,” katanya.

Norshahrul Idlan (kanan) dihalang Ketua Pasukan Felda United FC, Mohd Khaironissam Sahabudin Hussain dalam aksi pusingan pertama tidak lama dulu.

Mengakui tidak banyak pilihan yang ada melainkan perlu mengalahkan Felda United FC malam esok (ini), Karathu menuntut anak buahnya memfokuskan sepenuh perhatian sepanjang 90 minit perlawanan berlangsung sekiranya tidak mahu berputih mata mengejar kejuaraan liga tatkala saingan liga hanya berbaki tujuh perlawanan untuk ditamatkan.

“Pemain perlu menanamkan semangat mahu menang apabila turun beraksi. Saya akui Felda United FC memang dibarisi ramai pemain pengalaman tapi kita tidak perlu terikut dengan corak permainan mereka. Kita turun dengan strategi menyerang sekalipun mereka bermain secara bertahan.

“Saya mahu pemain bawa pulang enam mata ke Kota Bharu. Memang kita mengharapkan T-Team dapat mengalahkan Selangor di Kuala Terengganu tetapi saya tidak mahu memikirkan sangat perkara itu. Fokus saya adalah mahu Kelantan mencatatkan kemenangan malam ini, tidak kira berapa jaringan sekali pun.

“Tidak banyak persiapan yang dapat kita lakukan menghadapi Felda United. Kita hanya sempat menjalani latihan ringan hari ini (semalam) sebelum berlepas ke ibu negara. Saya akui pemain kita berhadapan rehat yang tidak mencukupi kerana jadual perlawanan begitu ketat,” katanya.

Namun sedikit melegakan bagi Karathu apabila dapat menggunakan khidmat empat tonggak utama yang disisihkan pada pertemuan menentang Selangor tempohari. Norshahrul Idlan Talaha, Mohd Nurul Azwan Roya, Zairul Fitree Ishak dan Mohd Farisham Ismail bakal kembali ke dalam kesebelasan utama pemain.

1 comment: