Monday, October 25, 2010

TINDAKAN FAM TERUS DIKECAM


KOTA BHARU – Belum pun reda dengan isu hukuman denda yang dianggap berat sebelah terhadap Kelantan, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) sekali lagi dikecam gara-gara keputusannya menjatuhkan hukuman penggantungan selama enam bulan dan denda RM2,000 terhadap jurulatih Kelantan, B Sathianathan atas kesalahan memberi kenyataan kepada media berhubung stadium tuan rumah bagi perlawanan Perlis dan Terengganu ketika Liga Super musim lepas.

Semalam, seramai 50 ahli Kelab Penyokong Siber Bola Sepak Kelantan (Kelate.Net) mengadakan demonstrasi secara aman yang berlangsung di Medan Usahawan berhampiran Stadium Sultan Muhammed IV, Kota Bharu bagi mengecam tindakan FAM yang sekali lagi disifatkan berat sebelah.

Presidennya, Marhashim Mat berkata, pihaknya mewakili penyokong-penyokong Kelantan berasa kecewa dengan keputusan Jawatankuasa Disiplin FAM yang disifatkan tidak kena pada masanya.

Marhashim Mat

“Kami mempertikaikan masa pengumuman penggantungan yang dikenakan ke atas jurulatih Kelantan, dan pada masa yang sama mempersoalkan mengapa keputusan ini dikenakan ke atas pasukan Kelantan ketika The Red Warriors sedang menuju puncak kegemilangan,” katanya ketika ditemui selepas 

“Kita berharap Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) dapat mengemukakan rayuan berhubungan keputusan penggantungan ini kepada badak induk bola sepak kebangsaan itu.

“Kita berharap, kalau boleh hukuman penggantungan ini ditangguhkan sehingga selepas perlawanan akhir Piala Malaysia minggu depan,” katanya.

Menurut Marhashim, pihaknya tidak teragak-agak mengadakan demonstrasi secara aman sekali lagi dihadapan Wisma FAM, Kelana Jaya sebagaimana yang dilakukan oleh pihaknya awal tahun lepas.

“Semuanya bergantung kepada pihak Kafa, kita berharap Kafa dapat mengemukakan rayuan secepat mungkin. Jika tiada respon positif dalam masa terdekat daripada pihak FAM, kami tidak teragak-agak menghimpunkan anak-anak Kelantan yang berada di Lembah Kelang untuk mengadakan demonstrasi dihadapan Wisma FAM sekali lagi.

Sementara itu, Mohd Fadzil Fairus Guriaman, salah penyokong setia Kelantan berkata, tindakan tidak bertanggungjawab pihak FAM menjatuhkan hukuman secara tidak rasional amat tidak dikesali.
Mohd Fadzil Fairus Guriaman

“Banyak tindakan yang dilakukan oleh pihak FAM sebelum ini boleh dipertikaikan. Mereka lebih gemar menjatuhkan hukuman terlebih dahulu tanpa mengkaji terlebih dahulu . Keputusan mereka sentiasa tidak konsisten.

“Jelas mereka tidak telus (dalam membuat sesuatu keputusan). Saya harap barisan kepimpinan baru mengambil kira pandangan ini. Kalau FAM berterusan seperti ini, bola sepak negara tidak akan maju bahkan hanya anak emas FAM tertentu sahaja yang akan maju. Kelantan tidak perlu menjadi anak emas FAM.

“Mereka perlu ini ingat, kantung FAM banyak disebabkan sumbangan rakyat Kelantan yang menyaksikan perlawanan bola sepak. Orang lain membuat kesalahan tiada pula hukuman seperti kes pemain pertahanan Selangor, Khairul Annuar Baharum menanduk pemain T-Team, Haris Safwan Kamal dan insiden membaling bata di Stadium Utama Negeri, Kangar ketika perlawanan Perlis menentang Negeri Sembilan baru-baru ini,” katanya.

No comments:

Post a Comment