Wednesday, October 27, 2010

FAM BUAT PUSINGAN 'U'

KOTA BHARU - Tertekan dengan situasi semasa, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) membuat keputusan drastik menangguhkan hukuman terhadap Jurulatih Kelantan, B Sathianathan ekoran tekanan demi tekanan yang dilemparkan oleh pelbagai pihak terhadap badan induk bola sepak kebangsaan itu.

Dua hari lalu, Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzudin Ahmad mengumumkan penangguhan hukuman terhadap bekas pengendali skuad kebangsaan itu, setelah Jawatankuasa Rayuan FAM 'berlembut hati' menangguhkan hukuman enam bulan yang dikenakan terhadap beliau.

Penangguhan hukuman itu berdasarkan perkara 7.1.1 dan 7.5.1 dan diputuskan oleh Pengerusi Jawatankuasa Rayuan FAM, A Ganarajah, selepas Sathianathan mengemukakan rayuan sebelum itu.

Ternyata keputusan tersebut memperlihatkan tindakan FAM yang sesuka hati membuat pusingan 'U' dan tidak konsisten dalam menjatuhkan sesuatu hukuman membuatkan peminat bola sepak tempatan sekali lagi jelak dengan permainan wayang yang ditunjukkan oleh individu didalam badan induk bola sepak kebangsaan itu. 

Sementara itu, Presiden Kelab Penyokong Siber Bola Sepak Kelantan (Kelate.Net), Marhasyim Mat berkata, penangguhan hukuman ini bertujuan untuk meredakan tekanan oleh peminat-peminat Kelantan dan media yang banyak mengkritik secara terbuka badan induk bola sepak kebangsaan itu. 

Marhasyim Mat

“Ianya bersifat sementara (penangguhan hukuman ke atas Sathianathan). Hanya untuk seminggu dua sahaja. Sathianathan pasti berdepan dengan hukuman FAM selepas ini. 

“FAM menghadapi tekanan setelah dikritik hebat bukan setakat oleh penyokong Kelantan, malahan bloggers-bloggers sukan sendiri turut membidas tindakan tersebut. 

“Mereka tidak pernah belajar daripada pengalaman. Mereka membuat segala keputusan dalam keadaan terburu-buru tanpa memikirkan implikasi yang bakal mereka terima selepas itu.

Baru-baru ini, segelintir ahli kelab Kelate.Net bercadang mengadakan demonstrasi dihadapan Wisma FAM sekiranya pihak FAM tidak menarik balik keputusan penggantungan terhadapan jurulatih Kelantan itu ekoran tindakan beliau mengeluarkan kenyataan terhadap media berkenaan venue perlawanan di antara Perlis dan Terengganu dalam perlawanan Liga Super lalu.

No comments:

Post a Comment