Saturday, September 25, 2010

WAJARKAH KAFA DIHUKUM?

KOTA BHARU – Insiden penyokong Kelantan membakar dan membaling mercun ketika perlawanan pertama Piala Malaysia, Kelantan menentang Negeri Sembilan di Kota Bharu pada  Selasa lalu terus mendapat perhatian pelbagai pihak luar.

Insiden yang disifatkan terburuk di Kota Bharu, sepanjang musim ini sekali lagi memungkinkan mengheret Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) ke muka pengadilan oleh Jawatankuasa Tatatertib, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) selepas ini.

Terbaru, Menteri Belia dan Sukan Malaysia, Datuk Ahmad Shabery Cheek turut menggesa pihak  Kafa dikenakan tindakan tegas oleh FAM gara-gara tindakan buruk segelintir penyokong The Red Warriors itu.

Presiden Kelab Penyokong Siber Bola Sepak Kelantan (Kelate.Net), Marhashim Mat mengakui pihak Kafa sendiri telah mengambil segala langkah yang perlu bagi menangani insiden namun ianya tetap berlaku.

Marhashim Mat

“Apa yang berlaku itu adalah diluar bidang kuasa dan kawalan Kafa sendiri. Mereka telah sedaya upaya mengambil langkah pencegahan termasuk menambah bilangan anggota pihak berkuasa pada perlawanan itu,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian semalam.

“Pemeriksaan badan yang ketat terhadap setiap penonton yang memasuki stadium turut dilakukan malahan penyokong terpaksa beratur panjang hampir 100 meter sebelum memasuki stadium kerana perlu melalui proses itu. Tidak ada stadium di negara kita dimana para penonton terpaksa melalui pemeriksaan yang begitu ketat seperti ini.

Menurut Marhashim, ada baiknya pihak Kementerian Belia dan Sukan (KBS) dan FAM turun padang sendiri melihat permasalahan ini sambil membantu Kafa menangani masalah itu.

“Pihak Kafa tidak harus bersendirian menangani masalah ini. Kita berharap pihak FAM jangan cepat menjatuhkan hukuman setiap kali masalah ini berlaku. Setiap kali masalah melibatkan pasukan Kelantan, Kafa yang menjadi mangsa dan dihukum.

Seorang penyokong dari Pasir Mas, Musa Mohamed Nor, 66 tahun, yang menghubungi Sinar Harian semalam berkata, beliau menganggap menghukum pihak Kafa merupakan satu tindakan yang tidak adil sekiranya itu berlaku.

“Agak mustahil untuk Kafa membendung sepenuhnya gejala berkenaan daripada berlaku kerana penyokong yang hadir pada perlawanan itu mencecah 25,000 orang. Itu satu jumlah yang cukup besar berbanding tindakan segelintir sahaja penyokong yang berbuat demikian. 

“Sebelum ini pun, Kafa sudah mengeluarkan berbagai peringatan mengenai larangan membawa masuk bahan terlarang kepada semua penyokong sebelum perlawanan itu malah langkah keselamatan turut diperketatkan. Bukan Kafa tidak berusaha, malah saya fikir sudah sampai ke tahap maksimum sebenarnya usaha mereka.

Sambil merujuk kepada insiden rusuhan penyokong Kelantan pada perlawanan akhir Piala Malaysia, di Bukit Jalil musim lalu, Musa berkata, mengapa pihak Kafa terpaksa dikenakan hukuman angkara tindakan penyokong Kelantan sedangkan pihak FAM yang bertindak sebagai tuan rumah dan penganjur kepada perlawanan akhir itu.

“Saya berharap pihak FAM mengeluarkan satu garis panduan yang jelas mengenai masalah seperti itu kepada semua persatuan bola sepak negeri. Untuk mengenakan denda terhadap terhadap persatuan bola sepak negeri berkenaan masalah ini rasanya amat tidak wajar.

Setiausaha Kelab Penyokong Bola Sepak Kelantan (KPBSK), Azman Mohd Noor berkata, pihaknya merasa kesal diatas tindakan segelintir penyokong yang disifatkan tidak mahu melihat kemajuan bola sepak Kelantan.

Azman Mohd Noor

“Insiden itu cukup memalukan. Mereka yang melakukan perkara sedemikian boleh dikatakan individu yang tidak mahu melihat bola sepak Kelantan maju ke hadapan. Jelas mereka tidak serik dengan apa yang berlaku pada tahun lepas dimana kita terpaksa bermain di gelanggang luar gara-gara tindakan mereka sendiri.

“Walaupun pemeriksaan ketat dilakukan tetapi masih ada yang terlepas membawa masuk mercun ke stadium. Itu kita tidak boleh salahkan pihak berkuasa.

“Cuma kita merayu selepas ini, semua peminat Kelantan bekerjasama menangani masalah ini. Tunjukkan contoh yang terbaik sebagai penyokong paling berdisiplin sebagaimana yang kita tunjukkan sepanjang saingan Liga Super musim ini,” katanya.

Sementara itu, Setiausaha Agung Kafa, Mohamad Noordin Awang berkata, pihak Kafa cukup prihatin diatas kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri Belia dan Sukan itu.

Mohamad Noordin Awang

“Memang pihak Kafa memandang serius tentang insiden tempohari ini. Tetapi semua pihak perlu ingat, Kafa telah mengambil langkah yang terbaik dalam menangani masalah itu namun tetap berlaku juga dalam perlawanan itu,” katanya ketika ditemui Sinar Harian semalam.

“Segala yang berlaku adalah diluar kawalan pihak Kafa.  Kita telah menambahkan bilangan anggota keselamatan, malahan pemeriksaan ketat juga turut dilakukan dipintu stadium. Kita tidak mahu menyusahkan peminat (dengan melakukan pemeriksaan ketat), tetapi demi keselamatan penyokong dan pemain, kita terpaksa berbuat demikian.

Menurut Mohamad Noordin, pihak Kafa amat dukacita dengan insiden itu dan  tidak akan bertolak ansur dengan sebarang kejadian yang boleh menjejaskan nama baik Kafa masa akan datang.

“Penangkapan serta-merta lima individu sebaik sahaja insiden itu berlaku membuktikan pihak berkuasa tidak pernah bertolak ansur dengan tindakan tersebut. Kita berharap semua peminat mengambil iktibar daripada kejadian tersebut.

“Kita mengucapkan terima kasih kepada pihak anggota keselamatan yang bekerjasama cukup baik dalam menangani masalah itu. Kita juga merayu kepada peminat Kelantan sama-sama berganding bahu membantu Kafa membanteras kejadian buruk ini daripada berlaku masa akan datang,” katanya.

1 comment:

  1. maunya tak ketat...sampai lebih drpd 3 kali (3 orang yang berbeza) hok prekso dale poket seluar & celoh kekem. srupo masok lokap pulok sero. tp penyokong hok gom nie meme bodoh ngor. setuju dgn stekmen, penyokong hok jong buat tuh sebenarnya tok sey tgk bolasepak kelate maju ke depe

    ReplyDelete