Thursday, September 23, 2010

SAYA SEDIA LETAK JAWATAN - SATHIA


Desakan peminat Kelantan tidak mematahkan semangat B Sathianathan daripada terus membimbing Kelantan sehingga penghujung musim ini.

KOTA BHARU – “Saya bersedia meletak jawatan sekiranya pemain saya gagal memberikan komitmen seratus peratus ketika menentang Negeri Sembilan 3 Oktober ini’. Begitulah reaksi balas Ketua Jurulatih Kelantan, B Sathianathan ketika ditanya mengenai desakan segelintir penyokong Kelantan yang mahu beliau meletakkan jawatan serta-merta ekoran kegagalan meraih tiga mata pada perlawanan menentang KL Plus FC tempohari.

Isu perletakkan jawatan kini kembali bergegar di Kota Bharu. Kali ini tindakan segelintir penyokong Kelantan yang berang dengan aksi hambar pemain Kelantan berhimpun di perkarangan luar stadium sejurus perlawanan berakhir serta menuntut bekas pengendali skuad kebangsaan itu melepaskan jawatannya daripada terus membimbing skuad Kelantan.

Pada awal musim ini, situasi yang sama turut berlaku apabila terdapat desakan sedemikian setelah The Red Warriors memulakan saingan dengan aksi hambar. Namun semua itu lenyap sama sekali setelah B Sathianathan memadam kritikan tersebut dengan berjaya membawa Kelantan muncul naib juara Liga Super musim ini.

B Sathianathan ketika dihubungi berkata, soal perletakkan jawatan bukan merupakan satu isu utama yang harus dibincangkan sepanjang kempen Piala Malaysia berlangsung sekarang.

“Saya tidak berhasrat meletak jawatan. Itu desakan daripada segelintir peminat sahaja. Kecuali Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa), Tan Sri Annuar Musa tidak memerlukan khidmat saya, maka baru saya akan meletak jawatan.

“Ini bukan masa yang sesuai untuk membincangkan perkara ini (perletakkan jawatan). Membawa masuk jurulatih baru sekali pun, adakah itu dapat menyelesaikan masalah pasukan Kelantan. Sebagai jurulatih profesional, saya bertanggungjawab terhadap jatuh bangun pasukan ini.

“Sepanjang membimbing Kelantan sejak tahun lepas, saya telah membawa Kelantan mengharungi sebanyak 40 perlawanan. Saya menyimpan semua rekod perlawanan sepanjang membimbing Kelantan. Daripada jumlah itu, kita hanya tewas empat kali sahaja. Anda boleh memeriksa pasukan mana yang kita tewas bermula kempen Piala Malaysia musim lalu sehingga sekarang.

“Saya telah berjaya membawa Kelantan ke perlawanan akhir Piala Malaysia musim lalu dan menjadi naib juara Liga Super musim ini. Tugas saya belum selesai selagi kita tidak menjulang Piala Malaysia musim ini.

“Saya tetap optimis kita mampu melangkah ke pusingan berikutnya. Walaupun dua perlawanan berlangsung diluar Kota Bharu, tetapi rekod kita agak cemerlang setiap kali bermain di gelanggang luar,” katanya.

Sathianathan berkata, peminat bola sepak Kelantan harus memahami pembaharuan yang dilakukannya yang baru mengambil alih sepenuhnya membimbing Kelantan pada musim ini.

“Saya mengambil risiko yang tinggi membimbing Kelantan ketika pasukan ini terkontang-kanting ditinggalkan oleh jurulatih, Peter James Butler seminggu sebelum sepak mula Piala Malaysia musim lalu.

“Tidak ada sesiapa yang sanggup datang ke Kelantan ketika itu. Saya datang ke sini semata-mata hendak membantu Kelantan. Jadi sebagai jurulatih profesional, adalah tugas saya membimbing pasukan ini malahan saya mendapat sokongan penuh daripada Kafa.

“Tetapi sekiranya ada orang lain (jurulatih) yang boleh menggantikan tempat saya sekarang, maka saya bersedia meninggalkan pasukan Kelantan. Sekiranya pemain gagal memberikan komitmen ketika perlawanan dengan Negeri Sembilan nanti, saya akan meletak jawatan dan saya berharap pengganti saya dapat meneruskan kecemerlangan dalam dua baki perlawanan itu,” katanya.

Menurut Sathianathan, ramai peminat yang tidak memahami mengenai tindakan beliau menyenaraikan kesebelasan utama pemain Kelantan bagi menghadapi satu-satu perlawanan.

“Saya bukan ahli silap mata yang tahu mana pemain yang bagus dan mana pemain yang tidak bagus dalam satu-satu perlawanan. Prestasi semua pemain dinilai berdasarkan perlawanan terdahulu serta dalam sesi latihan harian.

Sambil merujuk kepada prestasi penjaga gol, Syed Adney Syed Hussien, pemain yang dicemuh peminat kerana melepaskan tiga gol dalam perlawanan menentang KL Plus FC tempohari,  Sathianathan  tetap mempertahankan tindakannya menurunkan bekas penjaga gol kebangsaan itu.

“Beliau dijulang sebagai wira setelah berjaya menyelamatkan sepakan penalti ketika perlawanan menentang Selangor PKNS FC baru-baru ini. Jadi berdasarkan prestasi semasa beliau, tidak ada sebab mengapa saya tidak boleh memilih beliau sementara Khairul Fahmi (Che Mat) baru pulih daripada kecederaan sebelum itu.

2 comments:

  1. Pak Man doakan yang terbaik untuk pasukan Kelantan.......

    ReplyDelete
  2. jange duk letok jawatan la. biar buleh piala malaysia dulu. huhu

    ReplyDelete