Monday, September 27, 2010

KELANTAN TANPA DUA TONGGAK


Khairul Fahmi Che Mat (kiri) kini menggalas tugas bersama skuad kebangsaan di Vietnam

KOTA BHARU – Kelantan kempunan untuk mendapatkan khidmat dua tonggak utama, Norshahrul Idlan Talaha dan  Khairul Fahmi Che Mat bagi menghadapi perlawanan menentang Negeri Sembilan pada 3 Oktober ini setelah kedua-dua mereka kini menyertai skuad kebangsaan bagi menghadapi satu kejohanan di Vietnam bermula esok.

Ketua Jurulatih Kelantan, B Sathianathan mengesahkan khidmat dua tonggak utama Kelantan itu hampir pasti disisihkan dalam pertemuan getir menentang skuad Jang di Paroi nanti.

“Saya tidak mahu peminat Kelantan terkeliru mengapa saya tidak menyenaraikan dua pemain ini dalam perlawanan itu. Kita tetap akan berjuang memburu kemenangan sekalipun tanpa khidmat mereka,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian semalam.

“Mereka kini menjalani latihan bersama skuad kebangsaan bagi menghadapi Kejohanan Piala Bandaraya Ho Chi Minh yang dijadualkan bermula pada 28 sehingga 2 Oktober ini.

“Semangat juang pemain Kelantan tidak akan luntur sekalipun tanpa mereka. Sebelum ini pun kita pernah beraksi tanpa mereka, jadi saya mempunyai keyakinan yang tinggi terhadap barisan pemain sedia ada memikul tanggungjawab itu nanti,” katanya.

Menurut Sathianathan, skuad kebangsaan dijangka pulang ke tanah air pada petang 3 Oktober ini, tarikh yang sama dimana perlawanan pertama pusingan kedua peringkat kumpulan TM Piala Malaysia dilangsungkan pada sebelah malam..

“Saya bukan seorang jurulatih yang tidak berperikemanusiaan. Saya tidak mahu memperjudikan nasib mereka. Sudah pasti mereka kepenatan setelah bermain pada perlawanan sebelum itu (2 Oktober) sementara keesokkan harinya skuad kebangsaan menaiki penerbangan pulang ke Kuala Lumpur.

“Mereka perlu diberi rehat secukupnya. Mereka terpaksa mengharungi tiga perlawanan antarabangsa dalam tempoh enam hari. Anda bayangkan bagaimana mereka hendak bermain bersama pasukan negeri sehari selepas itu. Saya berharap para peminat Kelantan memahami masalah ini.

“Mengikut peraturan Fifa sekali pun, setelah mereka bermain dalam perlawanan antarabangsa, mereka perlu mempunyai sedikit masa rehat sebelum dibenarkan bermain di dalam liga domestik negara masing-masing,” katanya.

Sementara itu, skuad kebangsaan akan menentang tuan rumah Vietnam pada perlawanan pembukaan di Stadium Thong Nat pada 28 September ini, diikuti bertemu Iran dua hari kemudian sebelum menutup tirai menentang Singapura pada 2 Oktober ini.

1 comment: