Tuesday, September 28, 2010

10 PBJ harungi cabaran Piala Presiden Kafa 2010

Arif Hassan (kiri) bersama Pengerusi JKPT Kafa, Datuk Afandi Hamzah ketika menyampaikan taklimat Kejohanan Piala Presiden Kafa 2010 baru-baru ini.
KOTA BHARU – Sebanyak 10 pasukan daripada Persatuan Bola Sepak Jajahan (PBJ) di negeri ini akan mengharungi cabaran dalam Kejohanan Bola Sepak Piala Presiden Kafa 2010 yang dianjurkan oleh Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JKPT), Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) bermula bulan depan.

Penolong Setiausaha Agung Kafa, Arif Hassan berkata, antara syarat penting bagi kejohanan ini ialah setiap pasukan perlu mendaftarkan sekurang-kurang lima pemain bawah umur 20 tahun, iaitu lahir pada 1 Januari 1990 atau selepas tahun tersebut.

“Setiap pasukan boleh mendaftar seramai empat pegawai pasukan sementara jumlah pemain yang boleh didaftarkan ialah antara 18 hingga 22 orang,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian semalam.

“Pemain yang beraksi dalam Liga Super dan Liga Perdana yang masih dalam pendaftaran FAM pada tahun ini tidak dibenarkan beraksi. Sementara pemain Piala Presiden yang bermain atau berlatih dengan pasukan Liga Super atau Liga Perdana juga tidak dibenarkan beraksi.

“Sementara itu, pemain yang sedang mewakili pasukan dalam Kejohanan Liga Antara Kelab yang sedang berlangsung sekarang boleh didaftarkan dengan menggunakan nombor lesen asal dan bebas mewakili mana-mana PBJ,” katanya.

Arif berkata, undian bagi kejohanan itu telah diadakan pada 7 Julai lalu dan pihak JKPT telah memutuskan dua pasukan yang bergelar juara dan naib juara tahun lalu, iaitu PBJ Kota Bharu dan PBJ Kuala Krai diundi mengetuai kumpulan masing-masing.

“Kejohanan ini dijangka bermula pada 15 Oktober depan dan pihak JKPT Kafa hanya  akan memutuskan gelanggang perlawanan yang bersesuaian selepas ini. Perlawanan juga telah ditetapkan akan dilangsungkan pada hari Jumaat dan Sabtu sahaja.

Arif turut mengingatkan kepada semua pasukan yang bertanding mematuhi segala peraturan yang ditetapkan termasuk dari segi kelayakan jurulatih yang melatih pasukan masing-masing.

“Setiap jurulatih pasukan mestilah mempunyai sekurang-kurangnya Lesen C daripada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

“Format pertandingan ialah liga akan dijalankan satu pusingan membabitkan lima pasukan bagi setiap kumpulan. Pusingan seterusnya dijalankan secara kalah mati,” katanya.

Sementara itu, hadiah wang tunai RM20,000 bakal menanti kepada pasukan yang muncul juara pada kejohanan ini, sementara naib juara akan meraih RM10,000. Tempat ketiga dan keempat masing-masing akan membawa pulang RM5,000 dan RM2,000.

No comments:

Post a Comment