Sunday, August 21, 2011

ZAIRUL TERLEPAS PELUANG

Zairul Fitree menunjukkan lutut kanannya yang mengalami kecederaan dan terpaksa disuntuk cecair bagi mengurangkan kesakitan.

KOTA BHARU – Gara-gara kecederaan lututnya berulang, pemain pertahanan kiri Kelantan, Zairul Fitree Ishak bakal terlepas peluang beraksi dalam perlawanan pertama kempen Piala Malaysia musim ini.

Zairul Fitree, 26 tahun yang turut dibawa ke ibu negara bagi menghadapi siri perlawanan persahabatan skuad The Red Warriors bagaimanapun terpaksa diketepikan daripada perancangan Ketua Jurulatih, Datuk M Karathu dalam menghadapi perlawanan tersebut.

Sebaliknya atas nasihat pegawai perubatan pasukan, beliau terpaksa dimasukkan ke wad di Pusat Perubatan Sunway, Subang Jaya bagi mendapatkan rawatan susulan ekoran kecederaan yang dialaminya itu.

“Doktor mengesahkan saya mengalami kecederaan lutut dibahagian meniscus dan perlu rehat sekurang-kurangnya tiga minggu untuk kembali pulih seperti biasa,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.

“Kecederaan ini dialami pada penghujung bulan Julai lalu ketika saya beraksi bersama skuad Kelantan menentang sebuah kelab bola sepak tempatan dalam satu perlawanan persahabatan. Kemudian saya mendapatkan rawatan di Hospital Pakar Perdana dan berehat selama dua minggu.

“Sehari sebelum bertolak ke Kuala Lumpur, saya kembali turun menjalani latihan pada sebelah malam namun nasib saya tidak baik apabila kecederaan ini sekali lagi menimpa saya setelah berlaga dengan salah seorang pemain,” katanya.

Menurut Zairul Fitree atau lebih dikenali dengan panggilan Roypy, ekoran daripada kecederaan tersebut beliau tidak dapat melakukan pergerakan fizikal termasuk berlari dan juga menendang bola.

“Hendak melipatkan lutut pun tidak boleh apatah lagi berlari atau menyepak bola. Doktor memberikan rawatan dengan menyuntik cecair berupa gel ke bahagian lutut kanan saya ini.

“Menurut doktor, meniscus merupakan sebahagian daripada struktur lutut yang berfungsi sebagai ‘cushion’ atau pelapik untuk memudahkan pergerakan sendi lutut. Mungkin meniscus saya terkoyak atau luka ketika mengalami kecederaan baru-baru ini.

“Saya dinasihatkan berehat selama tiga minggu dan nampak gayanya saya terpaksa melupakan hasrat untuk membantu Kelantan dalam perlawanan pertama kempen Piala Malaysia nanti,” katanya.

Selaku juara bertahan, Kelantan yang diundi bersama Johor FC, KL Felda United dan Sarawak dalam Kumpulan C dan akan bertemu pasukan dari Kepulauan Borneo itu dalam perlawanan pembukaan pada 6 September depan di Stadium Kuching.

1 comment: