Thursday, August 18, 2011

KARATHU TAGIH AKSI TERBAIK

Aksi kedua-dua Kapten Pasukan, Mohd Amri (kiri) dan Muhd Badhri berebut bola diudara dalam perlawanan Liga Super di Shah Alam tidak lama dulu. Kelantan menang 2-0 ke atas Selangor dalam perlawanan itu. 

KOTA BHARU – Biarpun kempen Piala Malaysia hanya menjelma tiga minggu lagi, namun perseteruan dua musuh tradisi bola sepak tempatan tidak pernah padam. Malah andai ramalan menjadi kenyataan, kedua-dua pasukan ini dijangka berentap dalam pentas final Piala Malaysia musim ini.

Namun bezanya Selangor dan Kelantan terlebih dahulu cuba menghidupkan bahang suasana perlawanan akhir lebih awal apabila bertemu dalam perlawanan persahabatan di Stadium Shah Alam, malam ini.

Ketua Jurulatih Kelantan, Datuk M Karathu mengakui peluang bertemu dengan Selangor akan dipergunakan sebaik mungkin bagi beliau dalam menguji keserasian pemain setelah pasukan kendaliannya membelasah Kuala Lumpur 5-0 tempohari.  

“Saya memang tunggu perlawanan ini kerana saya sentiasa melihat Selangor merupakan antara pasukan yang terkuat sepanjang musim. Ini dibuktikan apabila mereka mengalahkan skuad kebangsaan 1-0 baru-baru ini,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.

“Biarpun berstatus perlawanan pemanas badan, namun saya akan tetap menurunkan barisan terkuat dalam perlawanan ini. Saya fikir ini merupakan satu perlawanan yang cukup menarik dan memberi ilham kepada saya untuk mencari kesebelasan utama terbaik bagi Kelantan.

“Saya harap pemain yang diturunkan dapat menunjukkan persembahan yang baik. Mungkin untuk tempoh 45 minit yang pertama, saya akan menurunkan kebanyakkan pemain utama. Seperti Selangor, kita juga mahu menilai kelemahan pasukan kita dan saya menagih aksi terbaik daripada semua pemain,” katanya.

Menurutnya, biarpun mencatatkan kemenangan yang besar ke atas Kuala Lumpur,  namun beliau ternyata belum berpuas hati dengan tahap kecergasan para pemain yang disifatkan tidak berada tahap sepatutnya dikehendakinya ketika ini.

“Saya memang puas hati dengan prestasi mereka tetapi saya tidak pernah berkompromi soal stamina. Memang saya akui latihan dibulan puasa sedikit terjejas namun itu bukan alasan utama. Mereka perlu melipatganda kecergasan mereka dalam tempoh seminggu ini.

“Hasil pertemuan dengan Kuala Lumpur tempohari, saya lihat ada perkembangan positif mengenai prestasi pasukan. Hantaran yang tepat, pergerakan pemain yang tersusun dan keupayaan kita menjaringkan gol dan ini yang saya mahukan daripada para pemain.

Mengulas mengenai prestasi dua pemain pinjaman dari Pahang itu, Karathu menjelaskan kedua-dua pemain tersebut menunjukkan prestasi yang baik namun memerlukan sedikit masa lagi untuk menyesuaikan diri dengan corak permainan pasukan Kelantan.

“Azammuddin (Mohd Akil) merupakan seorang pemain yang bekerja kuat diatas padang dengan kerajinannya turun ke bawah disamping memiliki keupayaan menjaringkan gol. Surendran pula walaupun tampak agak perlahan namun hantaran tepatnya ternyata tidak mengecewakan,” katanya.

No comments:

Post a Comment