Sunday, August 21, 2011

KAFA SEDIA BERI GANJARAN

ROSMADI

KOTA BHARU – Perit menanggung beban terpaksa membayar denda yang tinggi, Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) bertegas akan mengambil langkah yang sewajarnya bagi membendung tindakan liar segelintir para penyokongnya dalam kempen Piala Malaysia yang akan bermula tidak lama lagi.

Naib Presidennya, Rosmadi Ismail berkata, pihaknya akan mengadakan mesyuarat khas selepas hari raya ini bagi membincangkan lebih terperinci mengenai usaha  membanteras perlanggaran peraturan terutamanya ketika menonton perlawanan bola sepak di Kota Bharu.

“Kita memandang serius diatas hukuman denda ini dan tidak teragak-agak mengambil pendekatan yang lebih tegas dalam mendidik penyokong Kelantan supaya lebih berdisiplin pada masa akan datang,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.  

“Malah Kafa akan menimbangkan cadangan untuk memberi ganjaran kepada penyokong yang berjaya menahan pelaku kesalahan atau individu yang memberi maklumat kepada pihak berkuasa sehingga tertangkapnya pelaku kesalahan tersebut.

“Kita seharusnya belajar daripada pengajaran lalu apabila salah seorang peminat bola sepak berasal dari negeri ini yang datang ke Stadium Nasional semata-mata memberikan sokongan kepada skuad kebangsaan ketika menentang pasukan Chelsea akhirnya mengalami buta sebelah mata kanan angkara balingan mercun oleh individu yang tidak bertanggungjawab,” katanya.

Menurut Rosmadi, sebagai langkah membendung gejala tersebut pihak Kafa juga bercadang untuk menambahkan bilangan anggota keselamatan beruniform dan berpakaian premain di segenap kawasan di dalam stadium selepas ini.

“Kita tidak mahu insiden buruk seperti itu berlaku di Stadium Sultan Muhammad IV yang mana sudah pasti mencemarkan imej bola sepak negeri ini dan akhirnya pihak Kafa juga yang dipersalahkan.

“Jadi nasihat saya kepada para penyokong hentikanlah budaya membakar mercun dan membaling objek. Bukan setakat membahayakan orang lain tetapi juga pegawai perlawanan dan pemain yang beraksi diatas padang.

Pihak Kafa akan mengetatkan peraturan untuk memastikan tidak berulangnya insiden membaling mercun dan objek di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu, pada kempen Piala Malaysia tidak lama lagi.

“Saya juga mengharapkan ahli-ahli kelab penyokong menjadi mata dan telinga kepada pihak berkuasa dan Kafa. Kita tidak boleh berkompromi dalam soal ini kerana ianya membabitkan soal keselamatan semua pihak,” katanya.

Empat hari lalu, pihak Kafa menerima sudah pertuduhan dan bakal didenda RM20,000 oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) sekiranya didapati bersalah diatas tindakan liar segelintir para penyokongnya yang membaling mercun dan botol minuman ke padang pada aksi perlawanan akhir Piala FA menentang Terengganu, di Stadium Nasional, Bukit Jalil, pada 11 Jun lalu.

1 comment:

  1. hahahhaa....cadangan nie paling bernas. lepas bui hadioh, pahtu pakak timbuk sket sore ore hok mettong bedil tuh

    ReplyDelete