Thursday, December 9, 2010

WAN ROHAIMI TEKAD BANTU KELANTAN


WAN ROHAIMI WAN ISMAIL

KOTA BHARU – Bagi bekas Kapten Johor FC musim lalu, Wan Rohaimi Wan Ismail peluang kembali menabur bakti bersama negeri kelahiran merupakan satu peluang keemasan yang tidak harus dilepaskan apatah lagi

Wan Rohaimi, 35 tahun, pemain yang serba boleh dan berupaya bermain diposisi pertahanan dan tengah merupakan satu-satunya pemain paling lama berasal dari negeri berkelana bermain diluar Kelantan..

“Saya mengucapkan terima kasih kepada Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) terutamanya Presiden, Tan Sri Annuar Musa dan pihak pengurusan skuad Kelantan yang memberi peluang kepada saya untuk kembali bermain dengan negeri sendiri untuk musim depan,” katanya ketika ditemui Sinar Harian semalam.

“Peluang ini akan saya gunakan sebaik mungkin membantu Kelantan memburu dua lagi piala selain Piala Malaysia yang dimenangi pada musim lalu. Saya memahami cabaran yang bakal dihadapi Kelantan, namun saya percaya kepada diri saya sendiri dan juga pengalaman selama 14 tahun dalam bidang bola sepak akan diterjemahkan dengan membantu Kelantan merangkul piala pada musim depan
.
Wan Rohaimi (dua,kanan) serta empat pemain baru Kelantan  berazam membantu Kelantan menjulang dua lagi piala musim depan.

“Saingan tetap ada dalam merebut kesebelasan utama pemain. Tidak ada laluan mudah bagi saya dan seperti pemain lain, saya juga perlu bersaing untuk merebut tempat. Saya fikir itu satu persaingan yang sihat dalam mana-mana pasukan bola sepak termasuk juga Kelantan,” katanya.

Ditanya mengenai kritikan terhadap beliau yang disifatkan sebagai ‘kuda tua’, Wan Rohaimi menyifatkan itu merupakan satu gelaran yang biasa yang diterima bagi pemain bola sepak yang meniti usia 30 tahun ke atas.

“Saya menyedari hakikat tersebut dan saya akan buktikan walaupun sudah berusia 35 tahun tetapi saya masih lagi mampu bermain bola sepak. Kita jangan melihat kepada usia tetapi kita harus melihat sumbangan seseorang pemain diatas padang.

“Ching Hong Aik (bekas pemain Negeri Sembilan) pun sudah berumur 37 tahun tetapi masih lagi boleh bermain bola sepak. Saya akan buktikan kudrat saya masih lagi berbisa biarpun digelar pemain tua,” katanya yang mengikat kontrak selama setahun beraksi bersama Kelantan.

Kerjaya beliau selaku pemain bola sepak bermula setelah mewakili Kelantan sepanjang tiga musim dari tahun 1996 sehingga 1998. Pada tahun 1999 hingga 2000, beliau memilih menyarung jersi Pahang yang menyaksikan beliau muncul sebagai gandingan kembar bersama Azizul Kamaluddin.

Beliau kemudian berhijrah ke pasukan Terengganu pada tahun 2001 hingga 2002. Kemuncak kerjaya beliau ialah membantu Terengganu muncul juara Piala Malaysia pada tahun 2001 sebelum memilih bermain dengan Pulau Pinang pada tahun 2003 dibawah kendalian Irfan Bakti Abu Salim.

Wan Rohaimi kemudian meneruskan profesion beliau dengan bermain dengan kelab Public Bank Selangor pada tahun 2004 sehingga 2005 dan setahun kemudian beliau memilih untuk bermain dengan Selangor.

Kelab Johor FC merupakan satu-satunya  pasukan paling lama beliau sertai bermula tahun 2007 sehingga tahun ini sebelum memilih kembali bermain dengan negeri kelahiran untuk musim depan.

1 comment: