Tuesday, December 14, 2010

KEJAYAAN UNTUK SEMUA


Pengurus Pasukan, Nudin Awang (dua,kanan) menjulang piala kejuaraan setelah Kelantan dinobatkan juara Kejohanan Puncak Piala Emas Raja-Raja Edisi ke-70, di Kota Bharu malam kelmarin

KOTA BHARU – Kejayaan merampas kembali kejuaraan yang dimenangi dua tahun lalu begitu bermakna bagi Persatuan Bola Sepak Melayu Kelantan (PBSMK) apatah lagi ini merupakan koleksi kali ke-13 yang dimenangi oleh Kelantan sejak ianya dipertandingkan pada tahun 1922.

Dalam perlawanan akhir Kejohanan Puncak Piala Emas Raja-Raja Edisi ke-70 yang berlangsung malam semalam, Kelantan berjaya menjadi juara setelah mengalahkan Kedah menerusi penentuan sepakan penalti 4-3 setelah kedua-dua pasukan terikat seri tanpa jaringan sehingga ke masa tambahan.

Pengurus Pasukan, Nudin Awang berkata, beliau berbangga diatas kejayaan Kelantan muncul juara edisi kali ini walaupun penentuan juara terpaksa diputuskan menerusi sepakan penalti.

“Dendam kita sudah tertunai setelah berjaya merampas kembali kejuaraan yang dimenangi kali terakhir dua tahun lalu. Kejayaan ini bukan sahaja untuk para pemain dan pihak pengurusan tetapi untuk rakyat Kelantan keseluruhannya,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian semalam.

“Walaupun perlawanan berlangsung dalam keadaan padang yang tidak sempurna tetapi saya tidak menyalahkan para pemain saya untuk mencatatkan kemenangan dalam waktu permainan sebenar. Mereka berusaha sedaya-upaya namun permukaan padang yang tidak begitu baik mengecewakan kita untuk melihat satu perlawanan yang menarik malam semalam.

“Kita akan mengadakan majlis penyampaian bonus kepada pemain sedikit masa lagi dengan saya menganggarkan setiap pemain dan pegawai pasukan bakal menerima di antara RM1,000 hingga RM2,000 seorang. Kita juga mengalu-alukan Kerajaan Negeri menghadiahkan ganjaran kepada pasukan ini sebagai tanda penghargaan diatas kejayaan ini.

Menurut Nudin, kejayaan memenangi piala ini membolehkan Kelantan menutup tirai tahun ini dengan pencapaian gemilang apabila memenangi dua piala iaitu Piala Malaysia dan Piala Emas Raja-Raja.

Sementara itu, jurulatih Kelantan, Zahasmi Ismail turut menyifatkan kejayaan Kelantan muncul juara berkat usaha gigih semua pihak bermula dari awal kejohanan ini berlangsung sehingga ke perlawanan akhir.

“Kejayaan ini bukan kejayaan individu tetapi kejayaan sepasukan. Saya juga mengucapkan tahniah kepada pasukan Kedah yang menunjukkan aksi terpuji dan mengheret kita ke penentuan sepakan penalti sebelum membolehkan Kelantan diumumkan sebagai juara.

“Namun pujian harus diberikan kepada peminat bola sepak Kelantan yang turut membanjiri stadium menyaksikan perlawanan tersebut dan memberi sokongan padu kepada barisan pemain kita bermula dari minit pertama sehingga ke akhir perlawanan,” katanya.

No comments:

Post a Comment