Tuesday, December 14, 2010

HANYA 22 PEMAIN - ANNUAR


TAN SRI ANNUAR MUSA

KOTA BHARU – “Mungkin hanya 22 pemain”. Begitulah gambaran awal yang mungkin diputuskan oleh Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) dalam menyenaraikan barisan terkuat skuad Kelantan bagi menghadapi saingan Liga Malaysia bermula pertengahan bulan depan.

Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JPKT) Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dalam ketetapan peraturan pertandingannya hanya membenarkan 25 pemain sahaja didaftarkan untuk sesebuah pasukan pada satu-satu masa.

Presiden Kafa, Tan Sri Annuar Musa membayangkan persiapan Kelantan bakal berskala sederhana sekiranya hanya mampu mendaftarkan 22 pemain daripada kuota 25 pemain yang diperuntukkan untuk sesebuah pasukan.

“Pada ketika tarikh tutup pendaftaran pemain hanya tinggal dua hari lagi (15 Disember), kita mungkin hanya mampu mendaftar seramai 22 pemain Kelantan untuk musim depan. Akibat tindakan tiga pemain utama yang meninggalkan pasukan tanpa sebarang notis rasmi, jelas kita tidak ada pilihan lain mencari pengganti mereka disaat-saat akhir,” katanya menerusi sistem pesanan ringkas (SMS) semalam.

“Ekoran daripada itu, kita menerima kesan yang cukup besar, segala perancangan terjejas malahan pihak penaja Kafa juga turut terkena tempiasnya. Sudah pasti kita mengalami kerugian yang tidak dapat dinilai kerana ketiga-tiga pemain itu merupakan tonggak utama pasukan Kelantan.

“Pihak Kafa kini sedang menimbang untuk mengambil tindakan tuntutan gantirugi ekoran daripada kes ini. Kita akan merujuk kepada pihak peguam untuk meneliti kes tersebut secara terperinci,” katanya.

Sementara itu, Annuar turut mengulas mengenai kenyataan akhbar oleh bekas pemain Kelantan, Mohd Norfarhan Muhammad yang mendakwa telah merujuk kepada pihak FAM mengenai isu perpindahan beliau ke pasukan baru itu. 

MOHD NORFARHAN MUHAMMAD

“Kenyataan beliau yang mengatakan telah merujuk isu perpindahannya dengan FAM dan diluluskan oleh badan induk bola sepak kebangsaan itu merupakan satu dakwaan yang serius. Saya mahu ianya mesti disiasat segera.

“Tidak ada sesiapa dalam FAM diberi kuasa sedemikian (meluluskan) melainkan Jawatankuasa Status yang dipengerusikan Datuk Takiyuddin Hassan. Saya akan minta Setiausaha Agung FAM (Datuk Azzuddin Ahmad) meneliti perkara tersebut kerana kenyataan akhbar itu menjejaskan kewibawaan pihak FAM sendiri,”katanya.

Tiga bekas pemain Kelantan musim lalu iaitu Ketua Pasukan, Indra Putra Mahayuddin Mohd Norfarhan Muhammad dan Azizi Matt Rose dikhabar bakal menyarung jersi pasukan T-Team (Terengganu) untuk saingan Liga Malaysia musim depan.

1 comment: