Wednesday, September 22, 2010

SAYA MINTA MAAF - SATHIANATHAN


B Sathianathan

KOTA BHARU – ‘Saya minta maaf kepada semua penyokong Kelantan’. Begitu pengakuan ikhlas Ketua Jurulatih Kelantan, B Sathianathan sesudah aksi longlai pemain Kelantan menghukum pasukannya daripada mengutip tiga mata penuh dalam perlawanan menentang KL Plus FC di Kota Bharu malam semalam.

Dalam perlawanan malam semalam, keghairahan pemain Kelantan meraikan kemenangan berharga diragut melalui dua gol pasukan pelawat dalam minit-minit akhir masa kecederaan.

“Ini satu pengajaran yang cukup berguna kepada pasukan termasuk saya sendiri. Setelah kita selesa mendahului 3-1 pada satu ketika, kecuaian pemain kita sendiri memaksa kita berputih mata daripada meraih tiga mata itu,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian semalam.

“Inilah bola sepak. Saya akui kita bermain dengan teruk pada separuh masa pertama. Namun, kita bangkit pada separuh masa kedua dan mendapatkan dua gol. Pemain telah bermain bersungguh-sungguh setelah kita ketinggalan satu gol pada satu ketika. Kita juga mempunyai banyak peluang menjaringkan gol pada perlawanan itu.

“Tetapi akhirnya kita diaibkan dengan dua gol pasukan pelawat dalam tempoh dua minit. Bahagian pertahanan kita tidak bermain dengan baik seperti mana dalam aksi Liga Super lalu.

Menurut Sathianathan, faktor kekuatan mental dikenalpasti sebagai punca mengapa pemain Kelantan gagal mencipta kemenangan pada perlawanan tersebut. 

Suasana suram menyelubungi kem Kelantan sebaik sahaja pasukan KL Plus menjaringkan gol penyamaan pada minit-minit akhir perlawanan.

“Pemain diberi cuti rehat selama dua hari bagi memulihkan tahap keyakinan masing-masing. Tempoh rehat selama 10 hari ini, saya akan digunakan sepenuhnya bagi memperbaiki kelemahan itu sebelum kita berhadapan dengan Negeri Sembilan pada 3 Oktober nanti.

“Kecuaian adalah alasan utama mengapa kita tidak boleh menang pada perlawanan itu. Semua pemain harus bertanggungjawab diatas keputusan itu. Yang pasti, mentaliti pemain kita merosot dalam perlawanan itu,” katanya.

“Apa yang berlaku ini ada hikmah semuanya. Saya percaya lebih baik perkara ini berlaku sekarang daripada kita menghadapinya di peringkat suku akhir.

Sementara itu, Sathianathan tetap mempertahankan barisan pemain yang menjadi pilihannya ketika diturunkan pada perlawanan itu.

“Hairuddin (Omar) diketepikan kerana mengalami demam. Mohd Norfarhan (Muhammad) juga masih lagi bergelut dengan kecederaan. Senarai 18 pemain yang dipilih merupakan yang terbaik hasil daripada perlawanan lalu dan latihan.

“Begitu juga dengan pemilihan penjaga gol, Syed Adney (Syed Hussien). Dia menunjukkan prestasi yang baik dalam dua perlawanan lalu. Jadi tidak ada sebab mengapa dia tidak boleh diturunkan dalam perlawanan semalam,” katanya.

No comments:

Post a Comment