Thursday, February 24, 2011

KELANTAN CARI JURULATIH BARU


MOHAMAD NOORDIN AWANG

KOTA BHARU – Seiring dengan cetusan idea Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) yang memfokuskan kepada program pembangunan akar umbi sukan bolasepak wanita diperingkat sekolah,  Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) menjemput individu yang berminat untuk menyertai Kursus Kejurulatihan Bola Sepak Wanita anjuran FAM di Kuala Lumpur bulan depan.

Setiausaha Agung Kafa, Mohamad Noordin Awang berkata, kursus selama seminggu itu bertujuan untuk memberi pendedahan kepada jurulatih terpilih untuk memupuk minat dan mengasah bakat remaja yang berminat untuk berkecimpung dalam sukan bolasepak wanita di negeri ini.

“Bagi merealisasikan program tersebut diperingkat sekolah, pihak FAM telah mengenal pasti keperluan jurulatih akar umbi disetiap negeri untuk melatih pelajar perempuan terlibat secara serius dalam bola sepak,” katanya ketika ditemui Sinar Harian semalam.

“Untuk itu, pihak Kafa amat komited dan menyambut baik saranan yang dikemukakan oleh FAM dalam menjayakan program ini malah saya menyifatkan ini merupakan satu permulaan yang baik dalam pencarian pemain bola sepak wanita yang berbakat.

“Untuk melahirkan pemain yang berbakat maka kita memerlukan jurulatih yang berkaliber serta  berpengalaman dan saya percaya Kelantan tidak kurang hebatnya dalam melahirkan jurulatih atau pun pemain bola sepak wanita,” katanya.

Menurut Mohamad Noordin, Kursus Kejurulatihan Bola Sepak Wanita anjuran FAM itu akan diadakan pada 20 hingga Mac depan bertempat di Majlis Sukan Negara (MSN), Bukit Jalil, Kuala Lumpur.

“Untuk itu kita membuka penyertaan kepada mereka yang mempunyai pengalaman dalam bola sepak sama ada sebagai pemain atau jurulatih untuk menyertai kursus ini. Keutamaan turut diberikan kepada bekas pemain atau pemain bola sepak kebangsaan wanita untuk menyertai kursus ini.

“Mereka mesti bersedia untuk memikul tugas sebagai jurulatih disamping pada masa yang sama perlu menanamkan minat yang mendalam dalam menjalankan tanggungjawan sebagai seorang jurulatih.

“Bagi mana-mana individu yang berminat, mereka boleh menghantar permohonan secara rasmi kepada pihak Kafa sebelum 27 Februari ini atau emelkan permohonan terus kepada fa.kelantan@yahoo.com.my. Untuk sebarang keterangan lanjut boleh menghubungi pejabat Kafa ditalian 766 6360,” katanya.

1 comment: