Monday, December 27, 2010

UJIAN SEBENAR MENANTI KELANTAN


Penyerang Kelantan, Muhammad Khalid Jamlus berjaya melepasi kekangan dua pemain pertahanan kelab Melodi Jaya dalam aksi perlawanan persahabatan pada Jumaat lalu. 

KOTA BHARU – Tiga kemenangan daripada tiga perlawanan persahabatan sebelum ini masih belum memberi kepuasan mutlak kepada pengendali, B Sathianathan biarpun skuad The Red Warriors sudah menjalani latihan hampir sebulan yang lalu.

Dalam perlawanan persahabatan sebelum ini, Kelantan menumpaskan pasukan Pilihan Persatuan Bola Sepak Jajahan (PBJ) dengan kemenangan 8-0 sementara perlawanan berikutnya, Kelantan mengalahkan pasukan Pilihan Kelab-Kelab dengan keputusan 3-0.  

Terbaru, Kelantan mencatatkan kemenangan 3-0 ke atas pasukan yang beraksi dalam Liga FAM, kelab Melodi Jaya dari Johor dalam perlawanan persahabatan yang berlangsung di Padang Penjara pada Jumaat lalu. Dalam perlawanan tersebut, gol-gol Kelantan telah dijaringkan oleh Ramzul Zahini Adenan, K Soley dan Mohd Nizab Ayub.

Sathianathan berkata, keputusan tiga perlawanan persabahatan itu bukan suatu yang menggembirakan bagi beliau kerana lawan yang ditentang oleh Kelantan dalam perlawanan tersebut disifatkan oleh beliau bukan lawan yang sebenar bagi Kelantan.

“Masih terlalu awal untuk memperkatakan mengenai pasukan ini. Memang saya lihat sudah terbentuk keserasian dalam kalangan pemain namun masih banyak kerja rumah yang perlu dilakukan dalam memperkemaskan persembahan pasukan secara keseluruhannya,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian semalam.

“Kita mencatatkan kemenangan dalam tiga perlawanan persahabatan terdahulu. Saya tidak menghiraukan keputusan perlawanan tersebut kerana yang lebih penting adalah saya dapat melihat sejauh mana para pemain dapat membentuk persefahaman yang jitu memandangkan musim ini kita menggabungkan antara pemain lama dan baru dalam pasukan kita.

“Dalam semua perlawanan persahabatan sebelum ini, saya memberi peluang kepada semua pemain turun beraksi dalam tempoh 45 minit. Namun untuk empat perlawanan persahabatan ini, saya hanya akan menggunakan 13 atau 14 pemain turun beraksi dalam sepenuh masa,” katanya.

Sathianathan berkata, empat perlawanan persahabatan yang dihadapi bermula hari ini memberi peluang kepada beliau untuk menilai secara kolektif persembahan pasukan Kelantan secara keseluruhannya.

“Empat perlawanan ini cukup penting bagi saya. Kita dapat menilai kelemahan pasukan dengan bertemu dengan pasukan yang kuat. Sekurang-kurangnya kita mempunyai masa yang cukup untuk memperbaiki kelemahan tersebut.

“Semua pemain baru yang bersama kita memang mempunyai kualiti tersendiri. Itu tidak dapat saya nafikan tetapi yang penting saya perlu menerapkan corak permainan pasukan Kelantan kepada mereka. Kita beri masa kepada mereka untuk buktikan.

“Latihan selepas ini akan lebih tertumpu kepada bagaimana semua pemain perlu bekerja keras tanpa bola. Kalau mereka kehilangan bola, jadi mereka perlu bekerja keras untuk mendapatkannya semula,” katanya.

Kelantan akan memulakan siri perlawanan persahabatan menentang skuad Harimau Muda A, pasukan bimbingan Ong Kim Swee yang mengutip pengalaman di Slovakia baru-baru ini pada malam ini sebelum menghadapi Sarawak, KL Felda United FC dan pendatang baru Liga Perdana musim depan, Sime Darby FC dalam perlawanan terakhir.

No comments:

Post a Comment