Saturday, July 31, 2010

Affandi pertahankan, Takiyuddin, Rosmadi cuba nasib


Tiga calon dari Kelantan, Afandi Hamzah (kiri), Annuar Musa (tengah) dan Rosmadi Ismail berbincang sesuatu menjelang pemilihan Kongres FAM ke-47 hari ini

KOTA BHARUHari ini seluruh pemerhati sukan negara bakal tertumpu kepada pemilihan barisan kepimpinan baru Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) sempena Kongres kali ke-47 untuk penggal empat tahun akan datang.

Dengan jawatan Presiden FAM sekali lagi disandang oleh Tuanku Sultan Ahmad Shah yang menang tanpa bertanding, perebutan bagi tiga jawatan – Timbalan Presiden, Naib Presiden dan Ahli Eksekutif menyaksikan.

Calon jawatan Timbalan Presiden FAM, Tan Sri Annuar Musa mungkin dilihat ke hadapan dalam perebutan jawatan tersebut, tetapi harus di ingat Kelantan juga mempunyai tiga lagi calon daripada dua persatuan sukan yang berbeza yang akan bertanding dalam dua jawatan iaitu Naib Presiden dan Ahli Eksekutif.

Pada Kongres FAM kali ini, Presiden Kafa, Tan Sri Annuar Musa buat pertama kali akan bertanding dalam jawatan Timbalan Presiden bagi penggal 2010/2014.

Turut bersaing merebut jawatan tersebut ialah Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah, penyandang jawatan, Datuk Seri Redzuan Sheikh Ahmad, Datuk Che Mat Jusoh, Datuk Seri Shahidan Kassim dan Datuk Mokhtar Ahmad.

Setiausaha Agung Kafa, Mohamad Noordin Awang berkata, pencalonan ketiga-tiga tokoh dari Kelantan  dilihat satu titik tolak kepada pembaharuan yang bakal dilakukan sekiranya mereka terpilih berada didalam barisan kepimpinan FAM bagi penggal akan datang.

“Kemampuan Annuar Musa menerajui Kafa selama tiga tahun dengan kejayaan yang cukup cemerlang memberi isyarat bahawa kredibiliti beliau diperingkat negeri kini sangat-sangat diperlukan diperingkat kebangsaan,” katanya ketika ditemui Sinar Harian semalam.

“Memimpin sebuah persatuan sukan negeri yang sentiasa bergelut dengan pelbagai masalah seterusnya berjaya menarik keluar daripada situasi itu dilihat antara faktor kekuatan beliau untuk bertanding pada kongres kali ini.

“Sudah pasti beliau mempunyai idea yang tersendiri untuk membantu Presiden FAM, Sultan Ahmad Shah mentadbir badan induk bola sepak kebangsaan itu dengan lebih baik sebagaimana beliau lakukan sepanjang memimpin Kafa selama tiga tahun ini,” katanya.

Mohamad Noordin berkata, dua lagi calon dari Kelantan, iaitu Datuk Affandi Hamzah dan Rosmadi Ismail juga mempunyai kelebihan yang tersendiri apabila bertanding pada kongres FAM itu.

“Dua tokoh ini turut menjadi nadi kepada kebangkitan Kelantan dalam pentas Liga Malaysia sejak dua musim lalu. Sumbangan mereka kepada bola sepak Kelantan tidak harus dipinggirkan begitu sahaja malahan pengalaman mereka boleh diimplimentasikan sekiranya terpilih nanti.

Naib Presiden FAM, Datuk Affandi Hamzah akan mempertahankan jawatan yang disandangnya sejak tiga tahun lalu yang turut menyaksikan pertandingan sengit bakal berlaku dalam perebutan tiga kerusi itu.

Bekas Naib Presiden FAM, Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar, Datuk Hamidin Mohd Amin, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim, Datuk Seri Abdullah Hishan Mohd Hashim, Datuk Subahan Kamal, Datuk S Subramaniam dan Datuk Lawrence Gimbang akan turut bertanding bagi merebut empat jawatan ini.

Sementara itu, Naib Presiden Kafa, Rosmadi Ismail dan Presiden Persatuan Bola Sepak Melayu Malaysia (PBSMM), Datuk Takiyuddin Hassan pula akan bertanding dalam jawatan Ahli Eksekutif yang menyaksikan hanya lapan daripada 13 calon yang bertanding akan dipilih.

Turut bertanding dalam perebutan jawatan itu ialah Tan Sri Mohamad Noor Abdul Rahim, Datuk Seri Abdul Aziz Abdul Rahman, Dr Hamdan Mohamed Khatib, Datuk Jeferey Low Han Chau, Datuk Astaman Abdul Aziz, Datuk Ibrahim Shamsuddin, Datuk Osman Salleh, Datuk Soh Chin Aun, Mejar Rani Abdul Rahim, Wan Mohd Nizam Wan Omar dan S Sivasundaram.

“Kali pertamanya FAM akan mengguna pakai ‘Statut FAM’ yang baru melibatkan semua jawatan akan dipertandingkan termasuk jawatan Presiden sehingga ke jawatan Ahli Eksekutif

No comments:

Post a Comment