Wednesday, June 16, 2010

BOLA SEPAK KITA PULANG AWAL


Kesebelasan utama pemain Kelantan yang beraksi menentang
Selangor pada perlawanan suku akhir di Stadium Hang Tuah, malam semalam.


KOTA BHARU – Hasrat Kelantan untuk melangkah ke peringkat separuh akhir tidak kesampaian setelah dibelasah 5-0 oleh Selangor pada perlawanan suku akhir acara bola sepak Kejohanan Sukma yang berlangsung di Stadium Hang Tuah malam semalam.

Jelas reputasi skuad Merah Kuning sebagai pasukan pilihan untuk menjuarai acara bola sepak tidak boleh dipertikaikan lagi. Selepas kali terakhir memenangi pingat emas pada Sukma 1998, persiapan Selangor sememangnya cukup rapi apabila menyenaraikan hanya seorang pemain Piala Presiden disamping empat pemain Liga Super mereka pada kejohanan kali ini.

Selebihnya, mereka menyenaraikan pemain-pemain baru khusus dilatih bagi menghadapi kejohanan ini – sesuatu yang harus kita pelajari daripada pasukan Selangor betapa pentingnya persiapan jangka panjang dalam menghadapi sesuatu kejohanan.

Gol-gol Selangor pada perlawanan malam semalam telah dijaringkan oleh Mohd. Faderin Kadir (m-35, m-92), G. Mahadevan (m-43, m-53) dan Nasrulhaq Badrul Hisham (m-91).

Penolong pengurus Sukma Kelantan, Ahmad Hanafi Mat Soh berkata, kekecewaan jelas menyelubungi pihak pengurusan Kelantan setelah mengalami kekalahan besar malam semalam.

“Kita bermain dengan begitu baik sepanjang 30 minit separuh masa pertama, tetapi apabila Selangor memperolehi jaringan gol melalui serangan balas, rentak permainan kita mula berubah,” katanya sewaktu dihubungi Sinar Harian semalam. 

“Kita menerima kekalahan ini dengan hati terbuka kerana Selangor sememangnya bermain dengan begitu baik, tetapi kita tidak sangka sama sekali pintu gol kita bolos sebanyak lima kali. 

Menurut Ahmad Hanafi, Kelantan juga mempunyai beberapa peluang terbaik untuk menjaringkan gol melalui rangkaian penyerang, Mohd Nizab Ayub dan Ramzul Zahini Adenan.

“Benteng pertahanan kita terlalu rapuh untuk menerima asakan penyerang Selangor. Sebaliknya, benteng pertahanan mereka cukup kental malahan tidak perlu bekerja keras. Selangor hanya menggunakan kekuatan jentera tengah dan penyerang sahaja untuk melancarkan serangan ke pintu gol Kelantan. 

“Tambah merumitkan keadaan, kita kehilangan penjaga gol utama, Judtanna Eh Put yang terpaksa dikeluarkan kerana mengalami kecederaan setelah kita ketinggalan tiga gol pada suatu ketika,” katanya. 

Pada masa yang sama, Ahmad Hanafi turut memuji persembahan yang ditunjukkan oleh pemain Selangor. “Inilah kelebihan yang ada pasukan Selangor tetapi tidak bagi pasukan kita. Apapun, pemain kita telah sedaya upaya melakukan yang terbaik pada perlawanan ini. Jelas nasib tidak menyebelahi kita pada temasya kali ini. 

“Masih banyak perkara yang perlu kita lakukan sekiranya kita mahu pergi jauh dalam kejohanan Sukma akan datang. Kita perlu bekerja keras sebaik sahaja kejohanan ini tamat sebelum kita kembali beraksi dua tahun lagi, “ katanya.

No comments:

Post a Comment