Monday, November 23, 2009

THE RED WARRIORS UMUM BARISAN PEMAINNYA

Bertempat di Kelantan Trade Center (KTC), Kota Bharu,dua hari lalu, Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) mengumumkan barisan sebenar pemain yang akan menghiasi pasukan TM Liga Super 2010.

Khidmat bekas pengendali kebangsaan, B.Sathianathan turut disambung melengkapkan pasukan jelmaan impian Presiden KAFA, Tan Sri Annuar Musa untuk meraih tiga piala pada musim hadapan. Tidak salah untuk bercita-cita tinggi - itulah ungkapan Tan Sri Presiden KAFA bahawa Kelantan akan tetap ke Bukit Jalil lagi musim hadapan.

Diperkuatkan dengan pembelian beberapa pemain luar seperti Syed Adney Syed Hussien, penjaga gol kebangsaan ini bakal bersaing hebat dengan Mohd Shahrizan Ismail dan Khairul Fahmi Che Mat. Kudrat Mohd Halim Napi, penjaga gol yang mencetuskan kontroversi musim ini akhirnya digugurkan atas faktor usia biarpun saya berpandangan bahawa khidmat Mohd Halim sebenarnya masih lagi boleh menyumbang untuk negeri Kelantan 1-2 tahun lagi.

Dua pemain berbangsa India, S.Subramaniam (Perak) dan S.Chanturu (Pulau Pinang) merupakan pembelian pemain yang tidak dijangka. Mereka bakal memperkuatkan jentera pertahanan dan tengah Kelantan setelah harapan untuk mendapatkan khidmat Nazrulerwan Makmor gagal angkara tidak mendapat pelepasan majikan asalnya.

Azizi Mat Rose, pemain yang berasal dari Perlis tetapi musim ini beraksi bersama KM Naza FC juga turut mengalih minat bermain dengan Kelantan setelah dikhabarkan hayat KM Naza FC bakal berkubur penghujung bulan ini ekoran penarikan diri kelab tersebut beraksi dalam Liga Malaysia musim hadapan.

Nama Shakir Sha'ari tentunya tidak dikenali di negeri Kelantan. Tetapi pemain muda ini sudahpun mencipta nama sebelum ini - beraksi dengan Perak/UPB MyTeam pada musim lepas. Kali ini usaha membawa pulang pemain muda ini beraksi dengan negeri asal menjadi kenyataan.

Nor Shahrul Idlan Talaha (Perak/UPB MyTeam) pemain yang sekian lama diidam-idamkan oleh peminat Kelantan untuk bermain bersama The Red Warriors - juga beralih arah untuk bermain dengan Kelantan. Jelas, pemain yang berasal dari Besut, Terengganu ini tentunya tidak menghadapi kesukaran menyesuaikan diri dengan suasana di Kota Bharu setelah tiga musim bermastautin di Lembah Kelang.

Akmal Rizal Akmad Rakhli (KM Naza FC) merupakan pemain terbaik negara suatu ketika dahulu. Cemerlang bersama negeri asal - Kedah, Akmal memilih menabur bakti bersama Selangor selama dua musim (2007-08) sebelum kembali ke Gurun untuk bersama KM Naza FC musim ini.

Biarpun bergelut dengan tahap kecederaan yang cukup serius - rentetan pembedahan kedua-dua lututnya , apatah lagi digelar kuda tua, Akmal Rizal harus membuktikan kepada penyokong setia Kelantan bahawa kedatangannya ke Kota Bharu bukan sekadar penumpang dalam pasukan.

Berorientasikan corak serangan yang laju - itu kegemaran Akhmal yang akan berpasangan dengan Mohd NorFarhan Muhammad dibahagian serangan Kelantan. Menidakkan prestasi sumbang Muhammad Khalid Jamlus yang terdahulu - terlalu perlahan serta terbatas pergerakannya.

Seramai tujuh pemain yang digugurkan iaitu Muhammad Khalid Jamlus, Ahmad Ezrie Shafizi Sazali, Mohd Halim Napi, Mohd Nafuzi Mahammad Zain, Normizal Ismail, Mohd Saffuan Ibrahim, Mohd Haniff Mohd Nor dan Rosairil Asrul Mat Nor oleh Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) boleh memilih pasukan baru pada musim akan datang.

Khabarnya, Mohd Halim Napi,38 yang digugurkan diberi tawaran sebagai penolong jurulatih penjaga gol Kelantan tetapi setakat ini Mohd Halim masih belum memberi jawapan rasmi kepada pihak KAFA.

Manakala Muhammad Khalid Jamlus dan Ahmad Ezrie Shafizi Sazali turut dikhabarkan akan ke ATM - pasukan yang akan berwajah baru dengan penajaan yang cukup lumayan musim hadapan.

3 comments:

  1. lamo tok update blog? ado sumber² terbaru, bole lah kongsi sinih deh. suka bca info² kelate utk musim baru nih

    ReplyDelete
  2. tu laa...lamo tok update. kena update sokmo trip nih..

    ReplyDelete
  3. kemah dan mantop ulasan ram...saya min peminat setia ram

    ReplyDelete